De macht van de reclame

Gepubliceerd op 27 november 2020 om 21:32

Henk Witte                                                                                                                                        Het is om gek van te worden. De reclames die ons dagelijks leven van minuut tot minuut (willen) beïnvloeden. Naar commerciële omroepen kijk ik nauwelijks. De doorgaans inhoudsloze programma’s zijn niet aan mij besteed. De sporadische keer dat ik er toch eens op afstem, nieuwsgierigheid is mij niet vreemd, krijg ik meteen een stevige klap in mijn smoel door storend onderbrekende commercials waardoor al weer snel het moment aanbreekt om maar weer weg te zappen.

Wekelijks valt er in tal van brievenbussen een in plastic verpakt pakket aan folders, 15 stuks is geen uitzondering, die doorgaans rap bij het papierafval verdwijnen. De papierverspilling moet op jaarbasis, alle woningen die zo’n soortgelijke bundel aan verkoopoffensief gerekend op de mat vinden, enorm zijn. Het psychologisch gezien afbrekend effect op het streven naar milieubewustzijn is daarbij ongetwijfeld evident. Zoals het dat ook is bij het zien van al die schreeuwende lichtreclames in winkelstraten en langs verkeerswege. TL-bakken die dag en nacht branden. Etalageverlichting idem dito.

Onze democratie vertoont de laatste tijd meer dan haarscheurtjes. En hoewel de witteboord vandalen hun uiterste best doen om hun egoïstische posities en hun winsten veilig te stellen in dit vermaledijde kapitalistische systeem, zal een totale teloorgang van een zichzelf in al zijn egocentrisme en narcisme de nek omdraaiend kapitalisme onvermijdelijk zijn. De opstand tegen de absurde verrijking en de steeds groter worden afstand tussen de elite en de armen wordt door het systeem zelf afgeroepen.

Ik had het in de eerste alinea’s over de reclame en hoe die ons steeds meer in de greep heeft. Ons koopgedrag wordt al tijden in hoge maten beïnvloed en bepaald door reclame, maar nog veel bedenkelijker zo niet gevaarlijk is de invloed die de reclame intussen gekregen heeft  op de nieuwsgaring. De aasgieren onder ons gebruiken alle middelen om geld, rijkdom en macht te vergaren en doen dat zonder de minste scrupules. Het fenomeen reclame is nu ook de financiële basis geworden voor (politieke) inmenging, manipulatie, nepnieuws en complottheorieën alsook voor diverse bedenkelijke digitale zogenaamde nieuwsplatforms en zo is de commercie een regelrechte bedreiging voor onze democratie geworden.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.